Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden

Motiverend technisch leesonderwijs

RONDE 2
13.15-14.15 UUR​​​​

Wat neemt u na afloop mee naar huis?

  • ​Weet u hoe u motiverend lezen binnen groep 3 kunt vormgeven vanuit het blokkenmodel die u legt op uw methode 
  • Weet u hoe u motiverend lezen binnen groep 4 tot en met 8 kunt vormgeven zonder methode maar met heel veel leuke kinderboeken 
  • Heeft u een beeld van verschillende soorten boekenbabbels om de motivatie te stimuleren

Korte inhoud

Motiverend lezen is bedoeld voor alle sectoren binnen het onderwijs. Steeds meer kinderen hebben moeite met lezen. Doordat ze er moeite mee hebben, vinden kinderen lezen ook niet meer leuk. 
Een boek lezen voor het slapen gaan is niet meer de normaalste zaak van de wereld: kinderen gaan steeds minder lezen en oefenen hun vaardigheid in het lezen steeds minder. Het gevolg is dat ze steeds meer moeite met lezen krijgen, waardoor hun motivatie nog verder afneemt. Deze kinderen komen als het ware in een negatieve spiraal terecht. Door de aanpak van motiverend lezen kan het ontstaan van deze negatieve spiraal voorkomen en waar nodig doorbroken worden door te werken vanuit motivatie om te lezen. 

In deze workshop licht ik drie aanpakken toe waardoor u op zeer eenvoudige wijze technisch leesonderwijs kunt organiseren.
 
Werkvorm speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs
Doelgroep leraren, schoolleiders/ managers/ bestuurders, beleidsmakers, intern begeleiders
Onderwijsvorm speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs
Thema onderwijskwaliteit

​​​​
 

 

 

Audrey Machielsen

Senior Onderwijsadviseur bij CED-Groep            
Als onderwijskundige begeleidt ze veel sbo en so scholen bij resultaatgericht werken aan de technisch leesresultaten.                 

Sprekerslijst

:

Help (nieuw venster)