Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden

School-Wide Positive Behavior Support in vso-cluster-4-leerwerktrajecten

  • Een praktijkvoorbeeld van implementatie en evaluatie van een professionaliseringstraject

RONDE 1
11.15-12.15​ UUR​​

Wat neemt u na afloop mee naar huis?

Het professionaliseringstraject SW-PBS kan een positief effect hebben op de pedagogische vaardigheden van medewerkers en op het welbevinden van leerlingen. Implementatie van de methode vergt vasthoudendheid en flexibiliteit.

Korte inhoud

Een praktijkvoorbeeld waarbij een scholingstraject voor medewerkers uit vso-cluster-4-leerwerktrajecten is uitgevoerd. Bij SW-PBS wordt een positieve basishouding en een positieve focus benadrukt; aandacht gaat in de eerste plaats uit naar het aanleren en bekrachtigen van gewenst gedrag in plaats van naar correcties. 

Ervaringen rond de implementatie worden toegelicht evenals de effecten van het scholingstraject op medewerkers en leerlingen.
 
Werkvorm lezing (luisteren), ruimte voor discussie, ruimte voor vragen
Doelgroep leraren, onderwijsondersteuners, zorgondersteuners, ambulant begeleiders - passend onderwijs ondersteuners, schoolleiders/ managers/ bestuurders
Onderwijsvorm voorgezet speciaal onderwijs
Thema expertise, onderzoek en ontwikkeling
​​​​​​​
 

 

 

Cathy van Tuijl

Lector Saxion en universitair docent UU & Adjunct-directeur, orthopedagoog   

Als lector Gedrag- en leerproblemen vind ik preventie heel belangrijk. Vandaar de aandacht voor een positieve benadering van kinderen en jeugdigen. Maar we moeten ook weten of zo'n benadering iets oplevert.

Thyrza Hylkema.jpg

Thyrza Hylkema

Lector Saxion en werkzaam bij Attendiz (een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs) en voorheen lid van het lectoraat Gedrag- en Leerproblemen    

Sprekerslijst

:

Help (nieuw venster)